wsi-imageoptim-22643008_1833668539994274_2083316683_o-1200x800.jpg

MUZICA BUNĂ A ÎNCEPUT LA ANIMEST!

18 octombrie 2017 by adminARTICOLEColoana 3

A venit toamna cu animații de Anim’est. Cu scurtmetraje în nouă calupuri în care muzica a ținut armonios pasul cu fluiditatea cadrelor. La lungmetraje chiar din animația de debut, mult așteptatul Loving Vincent. Dacă notele tehnice ale co-producției britanico-poloneze vorbesc de la sine (125 de artiști și 65.000 de cadre pictate manual), notele muzicale sunt probabil mai puțin auzite: muzica îi aparține lui Clint Mansell, același care a semnat muzica pentru mai celebrele Requiem for a dream, Black Swan sau The Fountain.

În tandem cu seria de animații din deschiderea Creepy Animation Night (create prin tradiționalul workshop anual de la CINETIC) am ascultat pentru prima oară DIOSA, un proiect de Simona Strungaru, compozitoare, orchestratoare și dirijoare. Concertul a reunit elemente de muzică clasică cu elemente de muzică electronică.

I-am văzut pe Gabriela Petecilă (flaut), Bogdan Gugu (clarinet), Iulian Nitică(contrafagot), Sebastian Burneci (trompetă), Cristian Lăbus (trombon bas) și Natalia Pancec (vioară) urmărind animațiile cu acorduri experimentale într-un setting futurist.

Dintre scurtmetrajele cu tentă pronunțat muzicală notăm și Perfect world, scurtmetrajul care a câștigat la secțiunea music video. Într-o lume de zahăr, chiar și cele mai mari greutăți se fărâmițează într-o îmbrățișare. Viziunea idealistă este minunat animată pe melodia cu același nume produsă de britanică Katie Melua. Pian și voce într-o stare idealistă, grațioasă și caldă. Povestea fiu-mamă, rătăcind prin pădurea înfricoșătoare și totuși reușind de fiecare dată să surprindă cele mai fericite finaluri.

[You’re precious I can’t stand seeing you cry … You don’t belong in this rough life, you should have a perfect world]

Am ascultat și Missing Key (Romane André, Franța), povestea unui tânăr pianist care își înfruntă tracul pentru a da frâu liber inspiraţiei apoi am rămas în zona de blues cu Bluenote (Quentin Collet, Amadine Pagnon). Scurtmetrajul cântă în ritmuri de blues povestea unui sclav care fuge către libertate de pe plantaţiile de bumbac din Louisiana.

Revelația nostră și totodată alegerea juriului la cel mai bun scurtmetraj românesc este splendidul Splendida moarte accident. Scurtmetrajul construiește muzical pe mai multe planuri, nu doar pe muzica lui Vlaicu Golcea (sound design de către Tudor Petre în colaborare cu Sebastian Zsemlye) dar și prin vocile și tehnicile (digital și animație 3D) alese, pentru o fluiditate aparte. Splendida… este o sinestezie de la primul desen până la ultimul, cum altfel într-un gen atât de liber cum a fost dada? Povestea plecată dintr-un anticariat bucureștean prinde iz de Balcic în care scrisorile celor două vremuri sunt cusute cu replici și voci diafane dintr-un tren în care privitorul călătorește fără voia lui, aproape. O transcendere vizuală și senzorială. Că povestea e cusută cu ață albă sau altă culoare nu se știe, finalul e deschis, ca orice accident.

articol de Cristina Caloian


Recomandăm

  • WatchAvishai Cohen - "Life And Death" (Into The Silence, ECM, 2016)
  • WatchAvishai Cohen — Quiescence
  • WatchAvishai Cohen - Madrid
  • WatchAvishai Cohen - Remembering

admin