wsi-imageoptim-Mircea-Tiberian-copy-1200x800.jpg

Ai noștri tineri la Bucureşti învaţă

19 martie 2017 by Tiberian MirceaARTICOLEColoana 2

Într-o dimineaţă am dat în vechiul meu PC peste folderul intitulat „Chestii faine din lucrările de licenţă şi dizertaţie”. După cum o să vă puteţi da seama, acesta conţine perle pe care eu le-am împărţit pe categorii. Vă reproduc mai jos câteva dintre ele, garantând pentru autenticitatea citatelor.

Din categoria  Spre Comunism în zbor

„Muzica jazz reprezintă materializarea în expresie a spiritului unei epoci zbuciumate. Jazz-ul este descătuşarea omului de sub opresiunea convenţiilor societăţii şi saltul lui către lumina cunoaşterii, educaţiei şi experimentării lucrurilor care-i erau interzise înainte, doar pentru faptul că aparţinea unei anumite categorii sociale, religioase sau etnice.”

Din categoria Barca pe valuri

„Fiind un fenomen al New Orleans-ului şi statelor sudice americane ca şi muzica pe care o reprezintă, jazzul vocal este o abordare în stil instrumental a cântatului cu vocea, în cazul în care cântărețul poate egala performanţa instrumentală în abordarea stilistică a versurilor prin improvizaţie, sau în alt mod, prin intermediul tehnicii scat singing, adică utilizarea de silabe non-morfemice in imitarea sunetelor instrumentelor. “

Din categoria Tânăra gardă

„Un descendent briliant şi revoluţionar al artei este muzica cu toate ramurile şi genurile ei.”

Din categoria Studentul arab scrie

1. „Piesa este realizată de către Astaire pe puntea cețoasă de feribot de la New Jersey la Manhattan. Acesta este cântat la Ginger Rogers, care rămâne asculta tăcut pe tot parcursul. Nici o secvență de dans urmează, care era neobișnuit pentru numerele Astaire -Rogers.“

2 .  „Round Midnight , este un standard de jazz 1944 de pianistul Thelonious Monk. Acesta este standardul cel mai jazz-a înregistrat compus de un muzician de jazz.”

Din categoria Alea iacta est (în rom. Zarurile sunt aruncate sau Alea asta este)

„Body and Soul aparţine lui Johnny Green iar versurile sunt semnate de Edward Heyman, Robert Sour şi Frank Eyton. Această piesă este considerată ca fiind strămoşul baladelor de jazz, chintesenţa cântecului de dragoste şi o provocare pentru interpreţii la saxofon tenor al tuturor generaţiilor. Chiar şi în zilele noastre, această compoziţie din 1930 continuă să servească drept reper, ”piatră de temelie” al repertoriului standard de jazz.”

Din categoria Mă indignez, deci exist

„Body and Soul s-a bucurat de notorietate deşi Coleman Hawkins , care a avut cel mai dramatic impact în validarea compoziţilor de jazz, va fi întotdeauna asociat cu această piesă. El şi-a exprimat nedumerirea faţă de popularitatea piesei zicând că este interesant cum a devenit o piesă de jazz standard şi cum, până şi neştiutorii acestui gen este înnebunit după această piesă. Întreaga istorie a acestei piese se remarcă drept un neobişnuit standard de jazz clasic. Body and Soul a fost compusă de Johnny Green, un agent de schimb cu diplomă în studii economice, (obţinută la Harvard) cu o pasiune pentru pian mai aproape de interpreţi noi precum Zez Confrey decât pentru cei de jazz. Johnny Green a lucrat contra cronometru pentru actriţa britanică pe nume Gertude Lawrence, care nici măcar nu s-a obosit să înregistreze piesa pe care o comandase.”

Din categoria Eugen Ionescu

„Fiecare verset este urmat de linie nu, nu, ei nu pot lua asta de la mine*. Sensul de bază al piesei este că, chiar dacă o parte iubitorii de, deși separați fizic amintirile nu pot fi obligați de la ei. Astfel, acesta este un cântec de bucurie mixte și tristețe. Versetul face referire la piesa  piesa este încheiat* (dar Melody persistă pe*) de Irving Berlin: Romantism nostru nu se va încheia într-o notă tristă, chiar dacă de mâine ai plecat. Piesa este încheiat, dar ca compozitorul a scris, melodia persista pe*. Ei te pot lua de la mine*, voi dor de mângâiere dvs. pasionat*, dar, deși te lua de la mine voi poseda încă*…

Din categoria Confuzius

„Muzica se referă la vibraţie în primul rând, apoi orice aranjament de sunete generate în mod deliberat sau nu. Definiţia muzicii în sens precis este un subiect controversat, dar de obicei este vorba despre sunete organizate, de natură temporală, asociate cu un anume grad de ritm, melodie şi armonie, care impresionează analizatorul auditiv al fiinţelor datorită substratului afectiv-emoţional.”

Folderul mai conţine şi alte categorii cum ar fi: „Pe apa Sâmbetei”, „De profundis”, „The rest is silence”, dar deocamdată mă opresc aici.

***

Puţin înainte de sfârşitul sau prematur, Gustav Mahler a fost invitat să viziteze o instituţie de învăţământ muzical din Viena unde profesor era prietenul şi colegul său mai tânăr Arnold Schönberg. La încheierea vizitei Mahler îi reproşează creatorului dodecafoniei: „Dragă Schönberg sînt foarte dezamăgit. Studenţii tăi nu l-au citit încă pe Dostoievski.”

Ce timpuri…

 

de Mircea Tiberian

 


Recomandăm

  • WatchAvishai Cohen - "Life And Death" (Into The Silence, ECM, 2016)
  • WatchAvishai Cohen — Quiescence
  • WatchAvishai Cohen - Madrid
  • WatchAvishai Cohen - Remembering

Tiberian Mircea

Mircea Tiberian - Jazzman, coordonator al secției de jazz a Universității Naționale de Muzică din București, publicist, autor de metode și cărți de specialitate.